slovenský raj
husky logo

Partneri AHS :

HUSKY
výrobca kvalitného outdoorového oblečenia, batohov, spacích vakov a stanov.

DAJAMA vydavateľstvo
sa od začiatku svojej existencie venuje propagácii regiónov Slovenska a vydávaniu publikácií o jeho geograficko-historických oblastiach.

Krásy Slovenska
Turisticko-vlastivedný časopis pre tých, ktorí majú radi turistiku, cestovanie a neustále objavovanie Slovenska.

vytlačiť stránku

Ubytovanie :

penzion Patierna Penzión Pastierňa
Navštívte vyhľádavaný penzión na okraji obce Dedinky, obklopený galériou Gačovských skál ....

chata Piecky Chata Piecky
Jej názov je odvodený od niekdajšej píly a ešte dnes je tu možno nájsť niekoľko pôvodných zrubových ....

privat Cassiopea Privát Cassiopea
Ubytovanie Cassiopeia sa nachádza v južnej časti Národného parku Slovenský raj v obci Mlynky ....

Kláštorisko Kláštorisko
Klaštorisko -jediné turistické stredisko vo vnútri Slovenského raja je aj významnou archeologickou lokalitou....

slovensky_raj

Východiskový bod : Dedinky

K Dobšinskej ľadovej jaskyni

Dedinky – Palcmanská Maša – Dobšinský kopec – Voniarky – Dobšinská ľadová jaskyňa

Poloha : Slovenský raj(juh)
Východiskový bod : Dedinky, zastávka SAD, zastávka ŽSR
Cieľový bod : Dobšinská ľadová jaskyňa, zastávka SAD, parkovisko
Časový rozvrh : Dedinky – Palcmanská Maša 1/2 hod. – Dobšinský kopec 1/2 hod. – Voniarky 3/4 hod. – Pod Hanesovou II. 1 3/4 hod. – Nižná záhrada 1 hod. – Dobšinská ľadová jaskyňa 3/4 hod
Spolu : 5 1/4 hod
Prevýšenie : 291 m

Náročnosť : stredne náročná trasa. Hoci neobsahuje výrazné stúpania, je pomerne dlhá. Vedie pohodlným terénom väčšinou po lesných cestách s dobrým značkovaním.
Popis trasy : trasa vystupuje z malebného prostredia v okolí vodnej nádrže Palcmanská Maša na výrazný hrebeň na rozhraní Gemera a Spiša. Pohodlný prechod širokým a zvlneným hrebeňom ponúka množstvo výhľadov do okolia Stratenskej doliny a na severný Gemer. Záver túry tvorí zostup do Stratenskej doliny k unikátnej Dobšinskej ľadovej jaskyni. Začneme v Dedinkách (795 m) a vyberieme sa po zelenej značke (5723) juhovýchodným smerom. Prejdeme po hlavnej ceste popri vodnej nádrži Palcmanská Maša u, vyjdeme na priehradný múr a prídeme k rázcestiu pri železničnej stanici Dedinky. Odtiaľto sa vydáme doľava po modrej značke (2825) a krátko klesneme k rázcestiu Palcmanská Maša (770 m), kde odbočíme doprava popod podjazd. Po chvíli odbočíme doľava, zídeme z cesty a po žltej značke (8745) vystúpime hore lúkou k rázcestiu Dobšinský kopec (851 m). Príťažlivé horské prostredie v okolí vodnej nádrže Palcmanská Maša vystrieda krajina vyhliadkového sedla pod Dobšinským kopcom. Pokračujeme popri hlavnej ceste po červenej značke (0901) doprava a hore. Na úpätí odbočíme doľava na lesnú cestu. Pôjdeme po výraznom hrebeni na južnej hranici NP Slovenský raj. Pred nami sa otvoria pekné výhľady na severnú a južnú stranu. Najskôr miernym stúpaním po zalesnenom hrebeni a neskôr zvlneným polootvoreným terénom prídeme k rázcestiu Voniarky (915 m). Ocitneme sa na okraji lúčnej planiny Voniarky, odkiaľ pokračujeme po červenej značke ponad záver jej kotla. Pretraverzujeme k úzkej asfaltovej ceste, po ktorej odbočíme doľava popod planinu Pelc. Neskôr po lesnej ceste prejdeme cez sedlo medzi Čiernou horou a planinou Pelc. Dostaneme sa na lúky planiny Hanesová, až prídeme k rázcestiu Pod Hanesovou II. (909 m). Trasa aj ďalej pokračuje po červenej značke. Čaká nás mierne stúpanie zvlneným terénom v príťažlivom prostredí lúk a lesov. Obídeme vrch Honzovské (1 172 m) a prídeme na poľanu v sedle Nižná záhrada (1 086 m), ktoré je zároveň najvyšším bodom na trase. Na tomto mieste Dobšinská ľadová jaskyňaopustíme hrebeň, odbočíme doprava po žltej značke (8739) a zostúpime do Samelovej doliny. Stále mierne klesanie lesnou cestou sa končí pri hlavnej ceste, kde odbočíme doprava. O chvíľu sa ocitneme v osade Dobšinská Ľadová Jaskyňa (850 m). Nad osadou sa nachádza rovnomenná jaskyňa, ktorá je cieľovým bodom trasy. Vedie k nej modro značkovaný chodník (2830). Dobšinská ľadová jaskyňa v je národnou prírodnou pamiatkou (od roku 2000 je zapísaná do Zoznamu svetového prírodného a kultúrneho dedičstva UNESCO) a jej návšteva je najmä v letných mesiacoch príjemným osviežením a záverom zaujímavého výletu.

1.Palcmanská Maša najväčšia vodná nádrž v Slovenskom raji s rozlohou približne 0,8 km2. Vybudovali ju v roku 1956 na hornom toku Hnilca v kotlinovom rozšírení údolia pod južnými skalnatými zrázmi planiny Geravy. Je dôležitou súčasťou energetického systému a zároveň slúži na rekreačné účely a chov rýb. Na jej brehoch sú viaceré ubytovacie, športové a rekreačné zariadenia.
2.Dobšinská ľadová jaskyňa (národná prírodná pamiatka) najväčšia ľadová jaskyňa na Slovensku. Jej zaľadnená časť sa rozkladá na ploche 9 772 m2. Zároveň je tu najväčší objem ľadu, ktorý sa odhaduje na vyše 110 000 m3. Ľad na dne jaskyne je hrubý 26,5 m a pravdepodobne začal vznikať pred 2 000 rokmi. Dobšinská ľadová jaskyňa je najchladnejšou jaskyňou na Slovensku s teplotou od - 3,8 °C v zime po 0,5 °C v lete. Priemerná ročná teplota sa pohybuje okolo hodnoty - 1 °C. Jaskyňa je typom statickej jaskyne s konštantnou mikroklímou počas celého roka (má vrecovitý tvar a len jeden otvor, ktorým sa cez zimu dostáva dnu studený vzduch a ten sa tu udrží počas teplých mesiacov). Nachádza sa v hlbokej doline Hnilca na severnej strane vrchu Duča. Jaskyňu objavili v roku 1870, vďaka čomu je prvou objavenou ľadovou jaskyňou v Európe. V roku 1882 ju ako prvú v Európe osvetlili. V roku 1887 sa stala prvou elektricky osvetlenou jaskyňou na svete. Jaskyňa je sprístupnená verejnosti a patrí medzi najväčšie, najkrajšie a najnavštevovanejšie ľadové jaskyne v Európe. Je zapísaná do Zoznamu svetového prírodného a kultúrneho dedičstva UNESCO. Jaskyňa meria 1 388 m, z toho 495 m je sprístupnených. Návštevníkom slúži 472 schodov. Za najkrajšiu časť jaskyne sa považuje Veľká sieň, ktorej dominuje Oltár a Studňa, z ktorej vyteká Živá voda – po celý rok do nej otvorom v strope priteká a postupne zamŕza voda. Je jedinou lokalitou s výskytom vzácneho netopiera pobrežného na Slovensku. Ochrana ľadu v jaskyni si vyžiadala systém opatrení, medzi ktoré napríklad patrí regulovanie návštevnosti či inštalácia špeciálneho studeného osvetlenia. Jaskyňa neustále pozorujú jaskyniari a meteorológovia.